Mysteriet med den svarta tulpanen

Det är så här att en svart tulpan har försvunnit. Den fanns på tomten och tydligen var mattes pappa väldigt fäst vid den, han tror den var värdefull (men matte är skeptisk). Nu är den borta och bara för att jag råkade gräva i närheten är jag höggradigt misstänkt. Men jag har inte rört tulpanen. Jag måste kanske kalla in hundkrim och Wallander. Man vill ju inte bli oskyldigt anklagad.

Idag gjorde jag en liten fadäs på bryggan. Jag såg mig inte för och halkade ner med baken i vattnet. Mattes pappa kom för han såg vad som hände och jag trodde han skulle hjälpa mig upp. Men då puttade han ner mig i vattnet istället. Oförskämt tänkte jag först men sedan förstod jag att han var rädd att jag skulle göra mig illa på magen om han hade dragit upp mig. Så det var väl okej. Jag får se upp bättre i fortsättningen var bryggan slutar.

Jag är glad för nu är det helg och matte är ledig och kan vara med mig hela tiden. Har också förstått att det planeras spåraktivitet imorgon och det ser jag verkligen fram emot. Får se vad vi mer ska hitta på i helgen. Men vi börjar med att sova ut imorgon för både matte och jag var förfärligt trötta imorse. Mattes klocka förde oväsen i två minuter innan hon hörde den. Ibland sover hon så hårt så man nästan blir orolig!

Jag har gnagt märgben också idag. Redan klockan nio imorse fick jag och Knappen vars ett och lade oss utomhus med dem. Dagismatte hade ju varit så duktig igår och hittat märgben i Staffanstorp när hon hade kört Pinnen till tåget. Stackars Pinnen förresten, jag hörde att hon inte var hemma förrän två i natt för tåget var så himla försenat för att det hade regnat alldeles för mycket i Småland. Som det kan gå när man ger sig ut och reser. Det är lugnare här i skogen.

Nu ska jag nog gå och se om jag kan utverka lite välling från matte. Jag har förresten fått prova något som tillbehör på maten som är supergott, nämligen inlagd tonfisk. Så delikat. Ibland får jag också lite mjukost med räkor i och det är också himla gott. Men tonfisk är nog bäst. Tydligen är det inte alls dyrt heller, matte hade hittat ett jättebilligt märke. så jag hoppas hon köper fler när det nu var så bra pris. Till mina kompisar vill jag säga att ni ju kan tipsa era mattar och hussar om att det finns billig tonfisk på bland annat Willys. Happy tuna heter märket. Och jag är en happy dog!

/Lakrits



Kommentarer
Postat av: Lakrits

Jag har förresten en teori om var tulpanen har tagit vägen. Jag tror att den blev skrämd på något sätt och gick under jorden. Matte har nämligen berättat att tulpaner är något som kallas lökväxter och de kommer från en knöl som man planterar under jorden. Helt rimligt då tycker jag att den har hoppat tillbaka in i löken och gömt sig. Mattes pappa höll ju på att såga ner träd och det var ett himla liv på hans motorsåg. Då blev tulpanen rädd! Eller vad tror kommisarie Wallander?

2007-06-29 @ 23:55:08
Postat av: Elliot

Jag tillåter mej att ha en egen teori om tulpanen:Du kanske råkade andas på den när du ätit tonfisk HAHAHA så att den helt enkelt "drog sig tillbaka".Tonfisk förresten,DET ÄR FAKTISKT KATTMAT.Vi känner nämligen till det märket,så nu är du avslöjad...
Blev du tung i rumpan av alla godsaker eller?Jag menar för att du kasade i med den delen?
Hej då från en resam busunge=E

2007-06-30 @ 11:56:05
Postat av: Wallander

Hm, Lakrits/Elliot jag är inte helt säker på att någon av era teorier håller. Ge mig ett par dagar så skall mysteriet säkert vara löst.

2007-06-30 @ 12:41:36
Postat av: Lakrits

Påstår du att jag har dålig andedräkt Elliot. Vilken oförskämdhet! Och angående min rumpa så var den inte alls tung. Men man vore ju rätt klumpig om man trillade i med huvudet först. Jag har inte ögon i rumpan, det är inte alltid så lätt att hålla reda på bakdelen. Så det så.
Walle, det är snällt av dig att du tar dig an fallet.

2007-06-30 @ 13:30:20
Postat av: Elliot

Nä,gör ja väl inte,bara när du äter tonfisk....annars både luktar och smakar du finemang i munnen =D
Man KAN faktiskt snubbla ÄVEN om man så att säja har ögonen i rätt riktning.

2007-06-30 @ 13:44:39
Postat av: Wallander

Det var bra att vi spårade hemma vid dig, så att jag kunde rekognisera terrängen lite runt där den svarta tulpanen stått. Så här ligger det till:
Den svarta tulpanen har blivit målad svart för att skoja med din MORFAR. Han har har trott att det var ett sällsynt fenomen och har hoppats på att kunna håva in en hel del kosing på denna sällsynta tulpan. När regnet öste ner i fredags så rann färgen av. Be din MORFAR titta extra noga så hittar han en röd tulpan på samma plats. Jag vill inte avslöja vem det är som skämtat lite med din MORFAR, men de har en nära och bra relation till varann.
Synd att han gått där och hoppats på storkovan, hade han bara surfat lite i cyberrymden så hade han kunnat läst följande: Det finns inga blommor som är helt svarta utan de är mörkt röda eller mörkt blå. Hur svarta man uppfattar dem brukar bero på hur ljuset ligger på.
Jag hoppas att du är nöjd Lakrits? Jag tycker dock att du skall kräva en lite ursäkt av din MORFAR som anklagade dig från början.

2007-07-02 @ 00:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0