Vilken underbar dag!

Jag vaknade tidigt av att matte gick upp. Medan hon klädde på sig och packade väskan morgnade jag mig lite. Sedan var det uppstigning och frukost. Jag åt upp maten (kulor+morgonägg samt alger mot tandsten) och så var det morgonpromenad efter en stund. Sedan gjorde sig matte i ordning men vi hade några minuter över och då hann jag öppna ett paket. Det var en gul pipanka som genast döptes till Albin. Sedan fick jag vara med dagismatte när matte var i skolan och det var ganska trevligt. Vi var på en promenad och jag låg och vilade en stund och så vips (kändes det som), kom matte hem igen. Med sig hade hon en massa kuligt, bland annat märgben och diverse ingredienser till det jag anade skulle bli min tårta.

Matte åt lite snabbt och sedan bar det iväg till Revinge där vi hade stämt träff med Elliot och hans matte Ann. Men till både mattes och min stora förvåning och glädje kom även Wallander och Helene. Lyckan var fullständig. Mina två bästa buspolare! Det regnade och vi kunde inte vara på vanliga stället för där var det militärövning men det gick så bra ändå. Här är lite bilder...om de är oskarpa beror det inte på att matte är en dålig fotograf utan på att vi nästan aldrig var stilla...

image53
Vi busade busade busade...

image54
Sprang och sprang och sprang...


image55
Vi blev vattnade av Ann...

image57
Och vilade lite och fick var sin hög blodpuddingspluttar av matte


image56
Och vi hade lite dragkamp om en pinne. Men så kom vi på igen att det var mycket roligare att busa busa busa och springa springa springa.

Det regnade som bara den och när vi kom tillbaka till bilarna var vi blöta in på bara skinnen men det gjorde inget. Sedan fick vi fyrbeningar hoppa in i bilarna medan Ann och Helene lämnade över en massa presenter till matte. Hon tjuvöppnade några och jag protesterade högljutt i min bur men vad hjälpte det. Förvisso var det sådant som jag inte så bra kunde öppna som ett inramat foto av Walle och Elliot, en kam till mig, en superbra handduk som är jätteliten nu men blir stor när man "fäller upp den", en supergullig nalle som kan spela en sång om man drar i ett band i rumpan. Så här ser den ut:

image58

Så fick jag en reservboll till bollparkeraren om jag skulle ha sönder eller tappa bort bollen, en magnetisk skylt där det står "Hund i bilen", en reflexgrej att sätta mellan kopplet och halsbandet, något godis gjort av struts som var något av det smaskigaste jag har smakat och så en jättefin flygande ekorre. Allt detta av jättesnälla Wallander och Elliot med mattar.

image59
Jag fick ett jättesött kort också med en egenhändigt skriven dikt som lyder så här:

Lakrits födelsedag

Nu när du 1 år ska fylla
Vill vi ju dej gärna hylla

Många paket du öppnar får
Vi får se hur detta går

Där finns både stora och små
Dina matte får ge dej lite hjälp ändå

Några är tysta andra låter
Någon är gosig ifall man gråter

Vi hoppas att där är något som passar
När alla har öppnats av händer och tassar

Grattis på födelsedagen

Önskar
Elliot & Wallander
+vidhängande mattar


Jättegulligt tycker både matte och jag. Tack snälla snälla ni för en så fin tur tillsammans och så många roliga, nyttiga och gulliga presenter. Gullepluttesnuttar!

Av Singo fick jag ett jättefint får som skramlar och piper när man trycker på tassarna. Jag gillade den direkt. I paketet var även några godisar som verkade supergoda men matte säger att jag får vänta med dem för jag har redan ätit så mycket. Av Zappy fick jag en supersöt igelkott som piper härligt högt (ska komma ihåg att använda den varje morgon) och jag tar med den när jag kommer och hälsar på i sommar. Av matte fick jag diverse olika saker som Albin Anka, en vattenleksak i form av en bummerang, en "pipmolekyl" och lite andra småsaker.  

image60
Här öppnar jag paket för fullt...om ni undrar varför jag är så raggig så hade jag inte hunnit torka sedan Revingeturen.

Dessutom har matte lovat mig att om hon får sålt sin spinningcykel som hon sannerligen inte behöver när hon har mig så ska hon beställa solskydd till bilen (dvs till sidorutorna och den stora rutan där bak) så att det inte blir så varmt för mig när solen lyser.

Så kom vi till tårtan. Jag övervakade varje detalj som matte gjorde och till slut var underverket färdigt:

image61
Den är gjord så här: Underst färdigskivat bröd, sedan ett tjockt (jag menar det) lager leverpastej. Sedan nytt bröd och på det philadelphia ost. På sidorna är hackad torkad nötlever och texten är skriven med blodpuddingspluttar som matte torkade i ugnen igår. Vilken delikatess alltså. Jag och Knappen (mattes mammas hund) åt tillsammans på papptallrikar:

image62
Där finns mer tårta i kylen. Kanske får jag ikväll innan jag ska somna. Matte tyckte inte jag kunde sätta i mig hur mycket som helst på en gång. Vet inte om jag håller med men okej...bara jag får resten så småningom.

Vilken underbar dag det har varit! Än en gång tack för alla fina presenter och gratulationer. Det här lär jag aldrig glömma! Och tack matte för de snälla orden du skrev inatt när jag sov. Jag älskar dig med och du ska få en extra stor puss ikväll när vi lägger oss i sängen och myser. Hoppas du hinner hänga upp den spelade nallen vi fick, vi sade ju att den ska hänga ovanför sängen så att vi kan spela den varje kväll innan vi somnar.

Massor med pussar och kramar från en lycklig och ganska trött Lakrits.


Kommentarer
Postat av: Wallander

Vad kul att du är nöjd med din dag & alla presenter.
Vilken fin tårta du fick också, hon är vekligen påhittig din matte.
Jag kan bara instämma i att vi hade förbaskat kuligt när vi sprang, sprang och sprang lite till.
Sedan var det toppen att vi hittade en så stor pinne att vi alla 3 kunde samsas om den.
Synd bara att det regnade så där rejält på slutet av rundan, det hade varit skönare att få hoppa in i bilen lite mindre blöt. Men så kanske det kan bli nästa gång, för detta vill jag göra om innan din 2-års dag!

2007-05-25 @ 23:15:38
Postat av: Elliot

Vilken dag alltså!Du har väl knappt kunnat smälta alla intryck än eller hur?SÅ MYCKET SAKER!
Roligt att du blev glad för presenterna vi gav dej.
Inte för att det gör något men som en liten upplysning så är det inte en nalle den där som spelar,utan ett litet BÄÄ!
Tårtan var väl god förstår jag,den skulle vi smakat eller hur Walle?

2007-05-25 @ 23:20:58
Postat av: Lakrits

Bä bä...jag sade väl fel då. Det är ju såklart ett litet får men matte kallade den nalle och dum som jag är trodde jag på henne :) Men hon är ju inte alltid så rätt på det. Tycker det verkar som att tvåbeningarna kallar det mesta för nalle utan särskilt mycket utskiljning.
Den där lilla gummigrisen med antenn var himla kul också. Man kan hålla i antennen och ruska den. Hihi.
Jag föreslår att vi hittar på något liknande busrus som idag någon gång i sommar. Kanske med vatteninslag!

2007-05-25 @ 23:26:44
Postat av: Elliot

Man SKA skilja på nalle o bä,för nallar har man ju ofta som hund men inte lika ofta att man har BÄ!Å nu har du ju två!Du fick ju ett av Singo.Det är kuligt att ha ovanliga saker.Själv har jag ju min Firaff,å en utter,å en bäver å en......
Ja just så hade jag tänkt att den där lille grisen skulle användas!

2007-05-25 @ 23:31:40
Postat av: Lakrits

Grisen är lajbans men den får vila nu. Jag är trött. Matte ska spela bäbä visa när vi lägger oss. Imorgon ska vi prova ekorren. Jag orkade inte ikväll efter Revinge och med all mat i magen!

2007-05-26 @ 00:01:52
Postat av: Sigge

Jag vill också vara med i gratulationerna! Du skrev ju på min blogg så nu får jag ju lov att skriva här i din också. GRATTIS på födelsedagen lite i efterskott Lakrits! Oj, oj, OJ vilka massa roliga paket du fick!! Och en jättefin tårta! Och vad fint din matte skrev till dig!!! Och vilken toppenrunda ni verkar ha gjort idag! (men jag kan inte se vem som är vem av er på bilderna) Lyllos dig som fick en sån fin födelsedag. Du får pussa din matte lite extra men det är jag säker på att du redan har gjort. Ha så roligt med alla nya leksakerna!

2007-05-26 @ 00:48:21
URL: http://flattefnatt.blogg.se
Postat av: Mattes medicinsyster

Ja, du verkar ha haft en superdag Lakrits. Matte gör verkligen allt för dig. Tårtan var ju något alldeles speciellt. Jag trodde först att hon garnerat med lakritspluttar men jag förstår ju såklart att blodpuddingspluttar smäller högre smakmässigt för dig. Igår bokade jag biljett ner till er (20 juni). Men vi ses ju snart när ni kommer förbi på väg upp till fjällen. Då ska det bli picknick på Fjäderholmarna. Jag är säker på att det kommer att finnas något gott i korgen även till dig. Tur att du busade så mycket med dina polare så du håller i god form trots alla läckerheter. Pussar och kramar!

2007-05-26 @ 11:09:24
Postat av: Lakrits

Trevligt att du gör ett tassavtryck här på min blogg, Sigge.
Nä, det är inte lätt att se vem som är vem på bilderna. Jag har ett halsband med strasspärlor i och på någon bild skymtar man det och kan se vem jag är men oftast inte. Jag är ju ganska stor också (ungefär lika hög som Elliot och Wallander) så man har ju ingen vägledning av att titta på storleken.
Ja, hör du medicin-pinnen, jag ser fram emot Fjäderholmarna (vad det nu är för ställe). Kan man lägga in beställningar på vad som ska finnas i korgen? Annars brukar tvåbeningsmat vara ganska gott så ni kanske bara kan ta med en extra portion av allt till mig.

2007-05-26 @ 22:47:58
Postat av: Elliot

Jag satt och tittade på fotona idag igen och det var egentligen jättekonstigt för det är jag som är i mitten på nästan vartenda ett=0)
Kanske för att jag gillar att vara i centrum,hihi

2007-05-27 @ 13:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0