Långpromenad i Nackaskogen

Det blev långsovning idag också. När vi vaknade gick vi snabbt ut på promenad. Vi tog vägen genom skogen ner till fotbollsplanen. I skogen fick jag vara lös men när vi kom närmare planen så kopplades jag.


Bredvid planen såg jag ett par hundar och folk som satt där. Jag tittade intresserat dit men fick tillsägelse att komma med. Bara några sekunder senare hade en av hundarna fått syn på oss och var på väg emot oss. Det var en boxer. Ägaren ropade och undrade om jag var en tik eller hane. Matte muttrade att jag är en tik men gjorde sig beredd att köra iväg hunden. Jag sattes på rumpan och Matte gick fram och sade argt till hunden att gå tillbaka till sin matte. Hunden såg lite förvånad ut, jag var inte ett dugg förvånad kan jag säga. Men just som smitaren tänkte vända tillbaka till sin matte kom hon springande och började skälla på min Matte. Matte hade ingen rätt att säga till hennes hund påstod hon. Matte försökte förklara att det är brukligt att mota bort hundar som smiter och att de inte bör välkomnas men den underliga människan hade ingen som helst förståelse och ville inte heller lyssna. Jag kände att Matte var arg men hon höll sig ändå samlad. Den andra kvinnan avslutade med att säga att Matte är dum i huvudet och sedan pep hon iväg och började klaga till sina "anhängare". Matte och jag gick och jag var inte alls intresserad av dem längre. Kalla min Matte för dum i huvudet var verkligen brist på argument. Men det finns alla sorters människor.


Vi gick hem och väckte upp Yster. Vid ettsnåret åkte vi sedan iväg. Matte hade beställt avsläppning i skogen vid Hellasgården ute i Nackaskogen. Yster skulle till samma ställe som igår och spela.


Det var jättemycket folk ute i skogen. Jag och matte tränade lite, först lydnad och sedan apportering. Lydnaden gick bra, apporteringen lite sämre. Jag förstod inte vad matte menade när hon skulle dirigera mig, blev helt förvirrad. Inte mitt fel sade matte och menade att hon kanske gjorde något tokigt så vi bytte till ett vanligt linjetag och sedan någon mer hämtning innan jag fick lov att bada. Jag fick publik när jag var i och simmade, tydligen tyckte tvåbeningarna att jag var våglig som gav mig ut i vattnet. Okej att det inte är så varmt än men det var väldigt varmt i luften och badet gav skön svalka.


Efter badet påbörjade vi promenaden hemåt. Det blev lite badpauser till på vägen och jag fick gå lös ibland men i koppel ibland för det var mycket folk, hundar och cyklar längs vägen.


Matte hade skrivit ut en karta från Internet (eniro) men den var sannerligen inte till att lita på. Matte muttrade att hon hade klarat sig bättre med en kompass för det stod en massa fel på kartan, alltså namn på fel plats och vägar som var utmärkta som inte fanns och några som fanns som inte var med. Allmän förvirring och rundan hem blev därför lång. Tre och en halv timma var vi ute inklusive träning och badturer. Jag var trött när vi kom hem och tyvärr fanns ingen korvkiosk längs vägen. Men jag har fått pizza ikväll så jag klagar inte.


Yster kom hem en stund efter oss, Pinnen kom strax innan Yster och matte har firats lite till ikväll och fått presenter. Trevligt att flocken utökades tycker jag men synd att Pinnen var tvungen att åka hem vid niotiden. Jag har sovit mycket ikväll så därför är jag vaken en stund nu. Yster fixar med Mattes hår. Sedan ska vi nog gå en liten nattpromenad.


En trevlig dag har det varit om man bortser från början men promenaden. Skogsturen och den långa promenaden hem var bra, inte ofta vi gör så långa turer. Till nästa gång ska Matte köpa en ordentlig karta säger hon men jag har inget emot att ta lite omvägar här och där.


En ny dag imorgon med lite allt möjligt och så hemresa. Tiden går fort här hos Yster.


Kommentarer
Postat av: Wallander

Vilken fräckhet att kalla din matte dum i huvudet, undrar vem som var dum i huvudet egentligen?. Jag tyckte både du & din matte skötte er exemplariskt med extra+ för din matte.

2008-04-28 @ 21:31:35
URL: http://wallander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0