Ont i magen

Både igår och idag har jag varit alldeles kass i magen. Igår vill jag varken äta eller dricka på hela dagen. Oron var stor hos dagispersonalen. När matte kom blev hon också oroad. Jag undersöktes överallt (öron, ögon, hals, temperatur, tecken till att jag ska löpa mm men inget som kunde förklar). Vi gick ut en promenad och då käkade blodpuddingspluttar ur mattes hand. Sedan trugade hon och lagade köttfärssås och makaroner, vispade välling som jag först ratade men andra gången hon serverade den så åt jag. Köttfärssås och pasta var gott, det åt jag faktskt nästan allt som jag fick i skålen. Och vatten drack jag lite utomhus till sist när matte skopade upp i händerna och höll fram till mig. Sedan somnade vi båda tidigt. Jag kände mig trött och dämpad, har liksom aldrig haft ont i magen förr i hela mitt liv och plötsligt var den bara i uppror.

Idag ringde matte till veterinären från jobbet det första hon gjorde. Hon fick då rådet att sluta med mina tabletter som jag fick för att benet skulle läka snabbare. Så nu har jag inte fått ikväll. Man kan visst få ont i magen av dem. Matte misstänkte det och gav mig en annan "magpilla" imorse innan hon åkte och faktum är att jag var mycket piggare idag. Jag åt lite imorse, sedan med dagismatte, jag drack också lite vatten. Och ikväll drack jag majsvälling och åt mer pasta med sås. Så det finns hopp. Matte berättade att hon reserverade en kvällstid hos veterinären på torsdag om jag inte skulle bli bättre. Men den ska nog avbokas verkar det som. Skönt tycker jag.

Nu ska jag vila vidare. Hoppas matte inte är uppe för sent. Vi har haft så bra nätter på sistone. Jag har sovit mer i sängen än på länge och det är riktigt mysigt att trängas med matte där.

Kommentarer
Postat av: Lakrits

Snyft. Imorse försökte matte nästan tvinga i mig majsvälling för att jag ska bli bättre i magen men jag ville inte ha. Mådde bara illa och rapade. Så hon fick ge sig. Hon var ledsen och jag var ledsen och vi satt på golvet och tittade på varandra och sedan förstod jag hur deppigt hon tyckte det kändes och då ville jag pigga upp henne lite så jag slickade henne i ansiktet och viftade på svansen. Vet inte om det hjälpte. Men godis åt jag lite, blodpuddingspluttar och några leversnittar och så ett paket sedan med några kex.

2008-02-13 @ 09:14:38
Postat av: Mattes medicinsyster

Vilken prövning det blev för er båda. Jag tror nog också att tabletterna kan vara illasinnade för din känsliga mage. Hoppas den blir bättre snabbt. Puss och klapp från mig.

2008-02-13 @ 16:44:15
Postat av: Wallander

Lakrits känslig mage? Nej, hon har en stenkista i mina ögon. Pizza, spagetti & köttfärssås, pannkakor mm. Nej, det måste bara vara något fel på tabletterna bara... Marie har du kollat datumen på dom?

2008-02-14 @ 00:45:08
Postat av: Mattes medicinsyster

Jag tror inte att det är fel på datumen. Det funkar väl på samma sätt som för människor, att den typen av inflammationshämmande tabletter som Lakrits fick "skadar" de ämnen som bildar skyddande lager mot saltsyra i magsäcken. Vet ju inte om det är helt samma för hundar men det borde ju ändå fungera ungefär på samma sätt. Människor kan i alla fall få problem med magen om de käkar för mycket av sådana tabletter som Lakrits fick.

2008-02-14 @ 21:45:57
Postat av: Mattes medicinsyster

Om det blir så får man antingen sluta ta tabletterna eller äta medicin mot medicinen...

2008-02-14 @ 21:47:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0