Starten på lydnadskarriären

Jag fattade ingenting i morse när klockan ringde kvart i sex. Var det inte söndag? Spårande gjorde vi i måndags så det kunde det inte vara dags för. Matte berättade inte riktigt vad vi skulle göra men hon sade att vi skulle till Höör. Där ligger Teba men jag kunde inte tänka mig att de hade öppet en tidig söndagsmorgon. Men nåväl tänkte jag, allt kan man inte reda ut och så somnade jag strax efter att bilen rullade iväg.

Strax innan åtta parkerades så bilen. Jag tittade ut och såg en massa andra bilar och hundar, en klubbstuga och Matte meddelade att vi var på Höörs BK. Jag fick komma ut och göra ifrån mig, sedan in i bilen och Matte försvann. En stund senare kom hon tillbaka väldigt uppjagad och tog ut mig och jag hann knappt spana in de andra hundarna innan det var dags för PLATSLIGGNING KLOCKAN KVART ÖVER ÅTTA. Vad är detta för galenskap tänkte jag medan jag snällt låg där jag skulle. Två hundar bredvid gick upp och hade lite lajbans men jag låg kvar. Matte verkade nöjd. Sedan var det tandvisning som också gick bra. Vid det laget hade jag förstått att det var en lydnadstävling vi hade "hamnat" på. Men så tidigt på dagen...

Ett gäng till hade platsliggning efter oss. Sedan plötsligt skulle vi in igen för Matte hade lyckats dra startnummer ett. När vi gick in för att visa upp våra talanger och kunskaper så sade Matte att vi skulle ha kul men jag hade lite svårt att tro henne för hon var så konstig. Nervös, ja det kan man lugnt säga. Vårt linförighetsprogram var inte en så skön syn för Matte gick hastigt, jag hann inte riktigt med och så tyckte jag alltihopa var mysko. På läggandet under gång blev det kortslutning när jag skulle lägga mig på en fläck målarfärg och jag satte mig bara. Matte blev så förvånad och lite besviken för jag brukar ju alltid lägga mig så snabbt. Men nåväl, hon deppade inte över det utan vi fortsatte. Inkallningen var långsam tyckte domaren (och det stämde) för jag tyckte fortfarande att allt var konstigt men sedan släppte det lite. Tror det var för att Matte slappnade av lite för hon var ganska säker på resten. Så alltså...vi fick fina poäng på ställande under gång, apportering, hopp och helhetsintryck.

Efteråt fick jag en massa godis. Jag var inte riktigt på lekhumör (fortfararande tidigt, klockan var inte mer än halv nio när vi var klara). Sedan blev det en stunds väntan innan resultaten på oss kom upp. 139 poäng hade vi skrapat ihop vilket gav ett 3e pris. Bara ett futtigt poäng från ett andra pris så det kniper vi förhoppningsvis nästa gång.

Matte var nöjd för nu har vi gjort vår skakiga debut och nu ska vi få rutin som det så fint heter. Matte ska sluta gå så konstigt och så ska hon lära sig att inte lägga mig på färgfläckar så kan det nog bli både det ena och det andra av oss.

Höjdpunkten på tävlingen var när jag fick en hel tjockkorv med bröd. Mums vad gott det var. Efter en del snack och påhälsning av Carina med Toss så bar det av hemåt. Matte meddelade att hon var trött och det var minsann jag också. Matte har haft lite bry med magen fortfarande men den är ändå rejält på bättringsvägen. Jag tycker att det inte var så tokigt av oss att genomföra tävlingen. Att vi sedan inte fick världens bästa poäng är inte så farligt för det tar vi igen en annan gång.

Tyvärr blev det ju inga bilder på oss när vi tävlade men det blev en fin apporteringsbild från i eftermiddags när jag hjälpte Dagismatte att dra upp bönplantor i grönsakslandet.



Det har varit en lugn eftermiddag och kväll, både Matte och jag var tagna av den tidiga uppstigningen och tävlingen. Nu ska det sovas.

Kommentarer
Postat av: Wallander med MOR

Vad roligt att ni är på "G" även när det gäller lydnaden. Så klart att både du och matte Marie var nervösa vem hade inte varit det på sin första tävlingsstart. Missen på läggandet under gång kommer ni så klart fixa finfint nästa gång för då kommer du inte att läggas på en målarklick. Linförigheten kommer ni oxå att fixa för nästa gång hinner ni värma upp er tillsammans lite innan. Farten på inkallningen har du det vet vi men nu var allt lite nytt och annorlunda, nästa gång vet du vad som gäller, full fart in!!!



Vad man inte får glömma bort är att vi alla har varit barn i början och att övning ger färdighet! Skall bli jättekul att följa era framgångar framöver (hade varit skitkul om vi hade kunnat ge oss ut tillsammans någongång, men vi hinner nog inte i fatt er).



Vad fin du är där du sitter med bönplantan i gapet.

2008-09-22 @ 08:31:06
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Grattis till en fin debut i lydnadsringen! Hade ni fått poäng på läggandet så hade det varit en klar 2:a och om ni fått till den linförighet ni brukar ha, så blir det ett 1:a pris hur lätt som helst.

Men som Wallander och MOR påpekar - allra första gången är det inte lätt att vara som vanligt, varken för förare eller hund.

Det här kommer att bli hur bra som helst - Grattis igen!

/Heléne och Zico-B

2008-09-22 @ 09:33:33
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

GRATTIS till debuten. Adrig kul första gången man är ju SÅÅÅÅ nervös.



Nästa gång blir det inga problem att knipa en etta det är vi helt säkra på.



KRAMEN

2008-09-22 @ 13:09:28
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Lakrits

Tack för grattis och att ni är så positiva. Wallander, jag tror visst ni hinner ifatt. Vi vill så gärna ha sällskap!

2008-09-22 @ 21:28:29
Postat av: Flocken på Onsala...

Hej -och tack för samtalet, alltid roligt att få sådana samtal och vi grattar till debuten som började bra tycker vi här hemma. Neslig poäng från 2:a priset, men vad gör väl det -det går fler tåg! Vi tycker alltid att ni är jätteduktiga i vad ni än tar för er...det är ambitionen som räknas och den saknas inte hos familjen Marie & Lakrits!

Vi hoppas att vi kan ses "live" snart -reservera i alla fall den 15/11 om inte förr!

Kram till er båda,

//Renée

2008-09-22 @ 22:23:18
URL: http://www.concurro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0