På äventyr med Stigfinnarna

Direkt när jag vaknade i morse kände jag att det var kul på gång. Och mycket riktigt, den gröna ryggan kom fram och packades i en väldig fart. Varm choklad och mackor och en påse köttbullar fixades i ordning. Det bådade gott tyckte jag och höll stenkoll på Matte. 

Vi var lite tidiga när vi kom till Råttefällan. Men så hann vi ta en liten tur och Matte byltade på sig en massa kläder. Klockan nio konstaterades att vi blev fyra stycken ekipage idag, nämligen jag och Matte, Heléne och Zico, Karin och Lennart och Jeanette och Bowmore. Det var av till "Dansebanan" där dagens träning skulle ta sin plats. Jag tycker det är så roliga namn på ställena ute i Fulltofta. Tydligen finns något som heter "Mörkrets väg" också. Det låter nästan lite läskigt tycker jag. Fast mest spännande. 

Nåväl. Nu till träningen. I sedvanlig ordning var jag ju otålig men jag fick vänta en stund för Zico var först ut. Vad jag hörde sedna när tvåbeningarna satt och fikade (se satt nämligen precis bakom vår bil så gick det väldigt bra för Zico idag. Ja, det gick bra för alla verkade det som.

Jag var ute som hund nr 2. Jag var supertaggad, mindes ju att det var himla lajbans sist. Jag höll på att dra omkull Matte ett par gånger i ren iver och hon gjorde tappra försök att få mig att sakta farten en smula. Men förgäves. Jag har alltid ruksigt bråttom till "starten". Sedan när jag får jobba så lugnar jag ner mig och kan fokusera. 

Jag fick börja med lite kort repetition men snabbt avancerade vi till att figgarna låg utplacerade och helt osynliga. Det gällde alltså att koppla på näsan. Det gjorde jag och det gav utdelning på alla håll och kanter. Det vankades köttbullar både här och där och jag tyckte det var superduperkul. Efter sju vändor började jag dock bli trött, det tar mer på krafterna än man kan tro att leta upp folk. Då bestämdes det att jag hade fått nog för idag och efter lite rast och vattning fick jag täcke på mig och kröp in i buren. Sedan höll Zico och jag lite konsert när de andra hundarna kördes för vi tyckte båda det var trist att vi redan hade gjort vårt. Jag tyckte ju att jag kunde jobba mycket mer men Matte säger att jag bara springer då utan att använda nosen. Jaja, hon tycker alltid att hon vet bäst. 

I vilket fall tyckte jag att det var helt sagolikt roligt idag också. Jag fick bara beröm, inga klagomål på någonting. Det är annat ljud i skällan än när jag apporterar och råkar strula lite med en dummy eller så. Då blir det genast gnäll på Matte. Fast apportering är kul men just nu är sök ännu roligare. Matte verkade också ha haft kul och tydligen tar sök även på tvåbeningarnas krafter för hon var så trött så trött när vi kom hem. 

Både jag och Matte tycker det är jättekul att vi har fått chans att hänga med i sökgruppen "Stigfinnarna" och vi känner oss så väldigt välkomna där.  Toppenkul!Nästa söndag är det dags igen. Då ska vi till ett helt nytt ställe och tydligen ska vi få guidning dit så att inte Matte klantar till det och kör fel. Men innan dess ska det apporteras. Imorgon hämtar vi upp Wallander och Helene i Malmö och sedan drar vi ut på träning. Men innan dess måste både jag och Matte sova för att hämta krafter. 

Natti-natti 

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Ni verkar ha funnit er mer än väl tillrätta, superduktigt att hitta figgar till höger & vänster, men kanske är det inte så svårt om dom har fickorna fulla av köttbullar :-)



Vi är jätteglada för att ni vill ha vänligheten och komma och hämta oss billösa individer imorgon så att vi oxå kan komma ut på lite kuligheter denna helg. Vi ses imorrn!

2009-01-17 @ 23:49:08
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Flocken på Onsala...

Åh, vad det låter som om ni har kul...och det är det viktigaste -att det sen inte går som man tänkt alla gånger, gör inget! Ha kul och känn att båda tycker det är roligt, då får ni ut mest av allt! Tro nu inte att vi i flocken alltid har kul...matte är sur och arg ibland hon också!



Hon säger också att vi ska hälsa på er i mars när vinnarutställningen är i Malmö. Fast hon sa, att om inte vi skötte oss, så skulle vi få ligga i bilen medan hon träffade er. Så du ser Lakrits, hon hotar oss också!



Ha det bra!



Flocken

2009-01-18 @ 13:16:48
URL: http://www.concurro.se
Postat av: Wallander

Vad roligt att ni skall få besök av flocken på Onsala.



Onsalaflocken... det där med hotet, är nog bara ett tomt hot... men för att vara på säkra sidan så sköt er. Det skulle vara synd om ni gick misste om möjligheten att dra runt Lakkans & Maries hus varv efter varv efter varv - för det är skitlajbans, jag lovar!

2009-01-18 @ 16:13:54
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Heléne och Zico-Bus

Mina planer för veckan är att åka ner och träna på klubben måndag och torsdag. Men även onsdagen är "ledig" om det skulle passa dej bättre. Vore jätteskoj att se hur Lakkan beter sig vid markering. Jag tror att hon kommer att förstå direkt, det handlar ju om att hämta något och lämna till matte och det har hon ju full koll på :D

Maila mig, så kan vi bestämma tid och dag!

/Heléne och Zico-Bus

2009-01-18 @ 16:43:13
Postat av: Lakrits

Walle...köttbullarna är "inlåsta" i snusdosor (tomma från snus såklart för det stinker ju som f-n). Så man kan minsann inte ta dem på köttbullsdoften.



2009-01-18 @ 18:42:12
Postat av: Lakrits

Tomma hot tror jag också det är. Fast Matte brukar faktiskt faktiskt hålla vad hon lovar på gott och ont. Hon börjar bli rätt sansad för övrigt. Tänk att även tvåbeningar kan lära sig.



Runt enen är också lajbans. Och gräva under stugan. Och leta mums-mums bland buskarna. Ja det finns mycket att visa tjocka släkten i min trädgård!

2009-01-18 @ 18:44:36
Postat av: Medicinpinnen

Kanske man kan få följa med och vara figurant till påsken. Så kan du lägga till en uppsniffning av Medicinpinnen även som vuxen (nåja det kanske var att ta i eftersom du bara är i sena tonåren än så länge - i alla fall om man räknar motsvarande människoår) som merit på listan.

2009-01-18 @ 23:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0