Semester vecka 1 - Bastudden

Matte jobbade så hon blev rätt sliten de sista veckorna innan semestern. Vissa kvällar blev det sen hämtning på dagis och det var mycket helgjobb. Dock hade vi besök av Mattes systrar och Max. Det var roligt! Jag fick vara med dem två dagar medan Matte jobbade för dagis var stängt, dagismatte och dagishusse var bortresta! Det gick bra ändå men skönt när ordningen blev återställd sedan! En dag var jag också i Hölllviken hos GW och en dag hos Voffsan och Gunilla. Det är tur att kompisarna ställer upp när det kniper! 

 

Jag är ute och går med Max. Jag har fått order att inte dra för då hade han åkt som en vante efter mig. Man ställer väl upp för all del. Jag fick glass sen! 
 

Men så blev det till slut den efterlängtade semestern!  Förra fredagen när Matte kom hem var det glada tongångar. Fyra veckors ledighet. Hurra! Veckan som har gått nu har alltså varit den första. 

 

De första dagarna var Matte lite avslagen ändå men nöjd. Sen piggade hon på sig och blev mer som vanligt. Jag blir ärligt talat lite orolig när min Matte går och lägger sig en stund mitt på dagen. Är hon sjuk? Jag måste genast se om det hjälper att jag tvättar henne i ansiktet och puffar. Det gjorde det för hon gick upp! 

 

I måndags hade vi besök av en av Mattes kollegor. Med sig hade hon sina två barn. Dom var inte så gamla och dom ville gärna leka med mig. Till slut blev jag trött på att hämta mina leksaker som dom spred ut över tomten. Men det var helt okej att vara lekledare ett par timmar. Sen åkte dom hem igen och vi tränade på kvällen. Nuförtiden tränar vi i Eslöv. En smula längre att åka men bra hittills. Samma grupp som innan såklart, vi har bara flyttat på oss.

 

I tisdags blev det spår. Svåra spår. Voffsan gick nästan helt bet först, jag klarade mig lite bättre. Sen fick Voffsan gå mitt spår också och det gick bättre. Matte var ändå lite bedrövad, hon tycker att jag har svårt med koncentrationen. Det kanske jag har. Det finns ju så mycket roligheter. 

Så kom onsdagen och det var dags att åka till Småland. Den årliga turen till Bastudden vid sjön Åsnen. Vi packade ihop oss och in i bilen och hämtade upp Helene och GW i Höllviken. Sedan bar det iväg och efter tre timmar var vi framme. Bastuddden är ett alldeles underbart ställe och vi tycker det är väldigt turligt att vi får låna det på våra sommarsemestrar. 

 

Den fina tomten! 

 

Och bryggan! 

 

Åsnen från en annan udde. 
 
GW och jag på trappen till bastun. 
 
En söt liten "öppen gårdsbod" där Matte handlade lite ditt och datt. 
 
Ordning och reda. Grönskaker och annat nyttigt! 
 
Vi hann med flera utflykter. På torsdagen åkte vi till Huseby Bruk. Matte och Helene hade varit där en gång för länge sedan men varken jag eller GW var med då. Det var ett roligt ställe och vi blev fotograderade på en massa platser! 
 
På trappan till det stora vackra huset! 
 
Välkomna in! 
 
På en söt och rolig liten bro! 
 
I den amerikanska gungan! 
 
GW till vänster och jag till höger. 
 
Med Matte när vi väntade på Helene. 
 
Och lite mer väntan medan det handlades i skift. Ja det var mest Matte som handlade lite småsaker där. En mössa till exempel. Den kommer säkert till nytta. Min Matte gillar visst mössor! 
 
Jag och Matte inne och kollar i de gamla lokalerna. Det här var sågen! 
 
Slussar i Huseby bruk
 
Vacker utsikt. 
 
När vi kom tillbaka till Bastudden efter utflykten så tog vi en liten tur med båten! Jag har aldrig åkt båt faktiskt. Inte GW heller. Det var lite äventyrligt. Mate skötte årorna och det var lite besvärligt med vass och stenar så hon fick jobba en del. 
 
Jag testar att hoppa i båten. GW sitter och tittar på. Han tyckte det var lite läskigt först men sen kom han loss! 
 
Matte vid årorna! 
 
Jag och Matte i båten 
 
Helene håller ett stadigt tag om mig medan Matte ror och fotar. 
 
GW spanar ut över Bastudden och viken. 
 
Två glada hundar i en båt! 
 
Efter båtturen bar det av ner till campingen, Kärrasand för att äta glass. Jag och GW fick en strut var. 
 
Mums! 
 
Jag äter lite fort jag så min glass tog snabbt slut! 
 
GW åt mycket långsammare. 
 
Så när min var slut bjöd han av sin strut. Det var himla snällt faktisk! 
 
Vi grillade fisk och korv ute på grillen nere vid bryggan. Då passade jag på att kolla in bordet och bänkarna! 
 
Jag gillar liksom att få lite utsikt! 
 
Detsamma gjorde jag när vi gick en runda för att bada på ett annat ställe. GW gick gå iväg och hämta en apport och då fick jag vänta. Klart jag måste få bästa utsikten då! 
 
Vi badade en massa såklart! Jag vill nästan alltid ha samma leksak som GW fastän Matte kastar ut två stycken. Men det går rätt bra att bärga samma! 
 
Kompissim. 
 
Och dragkamp måste man ha såklart! 
 
Retligt när GW snodde leksaken från mig! Bara att sätta efter! 
 
På kvällen blev det vila i soffan. Utsikten genom fönstret! 
 
På fredagen åkte vi till Kosta där man gör en massa glas. Jag och GW fick vara med en del utomhus men när det skulle kollas på dyrbara glasskulpturer fick vi vänta i bilen en stund. Lika bra så att jag inte hade ner något för en massa tusingar för det hade blivit så dålig stämning då. Matte fotade några saker hon tyckte var coola. 
 
Ballonger i glas. Dom kan nog inte flyga tror jag. Dom stora kostade sextiotusen!!! Dom små "bara" fyrtiofem. Jösses! 
 
Dom här tyckte jag vi kunde ta med hem till Voffsans Matte som gillar glas i trädgården men dom var tydligen inte till salu. Och om dom hade varit hade dom säkert kostat en förmögenhet. 
 
Matte envisades också med att ta lite porträttbilder på mig. 
 
Här råkade jag ha ena örat uppfällt. Annars blev den fin. 
 
Framifrån. Lite trumpen min. 
 
Och från sidan. Den här blev riktigt bra om jag får säga det själv! 
 
Fredagskvällen var rätt stillsam med lite blandat väder. Men överlag hade vi himla tur. Det regnade på natten och var ganska fint på dagen. Och inte för varmt så att man blir helt överhettad i pälsen! 
 
På lördagen var det dags att åka hemåt igen. Stugan städades och vi gick en runda och sedan tog vi farväl av Bastudden för det här året. Tack familjen Zweigbergk att vi får låna ert paradis! 
 
Det var skönt att komma hem såklart även om Bastudden är jättefint! Matte hann med att lägga spår till mig och Voffsan som vi fick gå idag. Det gick rätt skapligt fast Matte suckade ändå över min koncentrationsförmåga. Där hade gått en massa spännande saker i spåret under natten och man kan inte bara lämna allt åt sitt öde! 
 
Idag har vi mest varit hemma sen och fixat lite i trädgården och varit ute i skogen och gått och joggat och Matte har tränat lite inomhus också. Sen har vi börjat fixa ute i lilla stugan som ska bli träningsstuga, dvs förvaring för alla mina grejor till träningen. Och så ska vi ha belysning i trädgården så att vi kan träna där på vintern när vi inte orkar åka iväg någon annanstans. Vi ska såklart träna på måndagar med gruppen och Matte har hyrt hall varannnan torsdag men det finns ju många mörka kvällar och vi kan inte bara sitta inne och kura. 
 
Imorgon ska Matte iväg på något möte med sin forskning i Kivik och då ska jag vara på dagis. Inte så dumt med vilodag faktiskt! 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mysig läsning💕🐕🐾

2017-08-20 @ 23:10:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0