I vått och torrt...

Vi sov gott inattt. I alla fall jag och Matte. Wallander och Helene blev väckt i morse av stökiga tyskar i huset bredvid. De skulle bege sig hemåt. Det fanns väldigt många klirrande flaskor utanför stugan de hyrde igår kväll, hoppas de var nyktra nog att köra. Men nåväl, de gav sig iväg och vi gick upp. Jag sade god morgon till Wallander men blev mycket förvånad när han inte viftade på svansen. Jag frågande honom och han förklarade så att han inte kunde vifta på den för det gjorde ont då. Matte förklarade att Wallander hade drabbats av vattensvans för att han badade så mycket igår. Men jag hade inga problem att vifta på svansen. Inte ett dugg. Ja världen är ju inte rättvis det måste jag säga. Stackars Wallanders svans har bara hängt idag. Men trots detta har han hållit ett gott humör, det tycker jag verkligen är bra jobbat av honom. Tyvärr har han inte fått bada men jag har badat på egen tass. Det är inte lika roligt som att bada tillsammans men bättre än att hålla sig på land när det är varmt.

Nåväl, trots vattensvansen så blev det spårning av. Vi åkte faktiskt iväg den lilla biten dit i bil så att den av oss som inte spårade skulle vänta i buren. Jag var först ut i spåret. Det var redan varmt och Matte var lite halt (knäet som inte är bra än). Men vi tog oss fram bra, mest Matte som pustade. Jag hade inga större problem med något fast jag fick jobba lite mer i slutet där det var högt gräs. Men jag hittade klöven och bar den stolt till bilen. Där fick jag sedan vänta medan Wallander spårade. Medan de var iväg kom det en bil körandes som ville förbi vår men inte fick plats. Jag blev jätterädd att det var en skogspolis som skulle skälla på oss för att vi spårade där. När Matte kom tillbaka sprang hon och flyttade bilen och bad om ursäkt att vi stod i vägen. Han som fick vänta (som var klädd i skogskläder och reflexväst) sade inte ett surt ord utan vinkade bara och körde vidade. Det tycker jag var himla schysst. Så borde de vara hemma också.

När vi kom tillbaka efter spårandet var jag jättevarm. Jag fick bada men Wallander hade restriktioner på grund av svansen. För att han inte skulle bada fick Wallander vara en del i koppel idag fast lite sprang vi runt i förmiddags. Wallander övervakades av sin Mor så att han inte badade. Men vi utforskade vi den lilla udden där hamnen är.



Vi fick också gott godis av Matte och när det var uppätet  vid lunchtid gav vi oss sedan av på en liten utflykt. Matte och Helene skulle nämligen spana in ett ställe där det är ett slags prov, kallas working test, i juli månad. Kanske skulle vi åka dit hade de sagt. Men när vi såg hur det låg blev de mycket tveksamma. Väldigt öppet, ingen skugga varma dagar. Och så ganska långt att köra från Bastudden (för att inte tala om hemifrån). Så det blir nog inget. Men något som blev av var glass på vägen tillbaka. På campingen bara ett par kilometer från Bastudden köptes glass. Wallander fick en med jordgubb och vaniljglass och jag fick en med vaniljglass och kex.


Wallander med sin glass....


Och jag med min...

När vi sedan körde tillbaka från glassätningen hände något konstigt. Matte släppte av mig, Wallander och Helene nästan hemma och så körde hon igen. Jag skulle följa med Helene och Wallander tillbaka till stugan. Jag var helt tossig, tittade bara efter bilen. Även efter vi kom hem ville jag bara ut efter Matte. Efter en stund kom hon och då berättade hon att hon hade varit och handlat och att det var onödigt att jag satt i en varm bil. Men det kunde hon ju förklarat. Jag var ju helt orolig och otröstlig.

Nåväl, allt ställdes ju tillrätta igen när Matte kom och sedan förlöpte resten av eftermiddagen utan incidenter. Matte klippte gräset, jag och Wallander övervakade Helenes matlagning. Det blev middag för både två och fyrbeningar och efteråt planerades det för en liten båttur. Matte inspekterade båten och jag fick på min flytväst. Så bar det av till båtbryggan.



Efter lite stök och bök kom vi alla i båten och Matte rodde ut. Det var mycket sten och hon fick kryssa en hel del men så småningom kom vi ut på öppet vatten. Jag och Wallander var mycket förundrade och lite spända på att sitta där i den guppande farkosten.
 

Här sitter jag i min fina flytväst och spanar ut över vattnet.


Och här är jag och Wallander. I vått och torrt...

På vägen in var det också viktigt att hålla koll efter stenar och att se så vi närmade oss bryggan på rätt sätt...



Så ankrades båten, vi klev ur och det kändes tryggt att åter vara på landbacken igen.

Lite vila följde men men sedan blev det korvgrillning i solnedgången ute vid grillplatsen.


Vilken härlig brasa. Matte försöker få det att brinna ner så att det blir glöd.


Så här gott såg det ut. Korvarna var välgrillade och jättegoda. Jag och Wallander fick en hel var med bröd och sedan en halv korv. Mums. Matte och Helene åt av sina korvar. Åh så mysigt det var. Men insekterna blev alltmer intensiva så efter eldsläckning och en liten kvällstur drog vi oss inåt. Jag är jättetrött efter en innehållsrik dag. Lite torrare än igår har det varit, jag har bara badat ett par gånger. Men jag och Wallander har haft skojigt trots hans svans. Vi håller ihop i vått och torrt jag och Wallander. Jag håller tassarna att svansen är mycket bättre imorgon. Det vore toppen.

Till sist en bild på solnedgång över Bastudden...



Puss och kram på er alla och sov gott 

/Vildlakritsen.

Kommentarer
Postat av: Wallander

Ännu en jätterolig dag, trots min dumma "Wet tail". Jag tycker det var jättedålig tajming att få detta just denna helg, det finns ju så många andra att välja. Men jag skall göra allt som står i min makt för att jag skall vara lite kurerad tills imorgon. Nä nu får jag allt bege mig till sängs tyst och försiktigt för att inte väcka dig och din Marie. Tack för ännu en trevlig dag.

2008-06-08 @ 00:05:11
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: (Medicin)pinnen

Vilken otur Wallander! Men du har väl inte övat lika mycket som Lakrits så svansen kanske blev överansträngd :-) Det låter i alla fall som att ni har himla mysigt. Ni ser ut som riktiga skeppshundar i båten, speciellt du Lakrits i din flytväst.

2008-06-08 @ 10:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0