Tågresa i juletid

Imorse halv åtta hoppade jag in i bilen som styrdes mot Lund. Matte körde, dagismatte åkte med för att ta hem bilen igen och även för att följa oss till tåget. Och jag kan säga att kontrasten mellan lugnet i skogen och vimlet på perrongen när vi kom till Lund var enorm. Vi kryssade mellan väskor och människor mot den delen av perrongen där vagn 5 (som alltid är den djurtillåtna på X2000) skulle komma in. Då passerade vi också två andra hundar. Jag luktade att de var tjejer båda och de började med att låta och jag var inte sen att säga mitt och jag blev åthutad av matte. Men det var inte så farligt, jag var ändå ganska tystlåten. Tyckte bara det var otrevligt att jag blev utskälld det första jag blev. Jag är aldrig först att börja mucka men jag tar inte heller skit.

Nåväl, tåget kom in, det var ett himla rusade på folk hit och dit. Vi väntade tills det värsta hade lagt sig, sedan langades väskor ombord, jag åkte upp på tåget och det blev ett mycket hastigt förväl till dagismatte. Tyvärr hann jag inte pussa henne och tacka för att hon följde oss och körde bilen hem. 

Nu var matte och jag själv i julens resedjungel. Väskorna stuvades in där plats fanns och så slog vi oss ner. Ganska snabbt fann jag mig tillrätta och studerade de andra i vagnen. Jag räknade till inte mindre än fyra andra hundar och tre katter. Det var en Golden, två små Westie terriers och en annan slags terrier. Katterna såg jag ju inte så mycket av för de satt i sina burar. Efter ett tag klev det på ännu en hund (en Westie till), ytterligare en katt och ännu lite senare en hund till. Sammanlagt var vi alltså sju hundar och fyra katter. Det är verkligen reserekord för oss.

Både jag och matte tyckte själva resan gick bra. Vi satt bredvid en jättetrevlig tjej som jobbade på djursjukhuset som djursjukvårdare. Hon gillade mig och klappade mig en hel del. Hon hade en katt med och vid ett tillfälle så luktade jag ganska intensivt mot buren. Då gjorde katten ett utfall och jag blev lite paff minst sagt. Sedan snusade jag inte mer...

Vissa av hundarna skällde och morrade så fort något hände. Och så var det något ljushuvud (mattes ord) som släppte ihop två Westies så att de skulle leka i mittgången. Det blev ännu mer cirkus i cirkusvagnen... Matte muttrade och beordrade mig att vara tyst vilket jag också var.

När vi kom fram till Stockholm väntade vi tills de flesta hade kommit av innan matte packade ihop oss och vi gav oss ut mot dörren. När vi kom dit blev jag rädd för att hoppa ner för där är ett stort glapp mellan trappan och perrongen (rena avgrunden ser det ut som från tåget). Matte sade att jag skulle hoppa, vilket jag gjorde. Lite väl tilltaget kanske för jag landade två meter bort, mitt på perrongen och matte var tvungen att släppa kopplet och ropade stanna. Jag hade inte tänkt springa iväg precis utan stod snällt kvar. Även mittemot stod tåg så matte blev inte så orolig att jag skulle hoppa ner på nästa spår. Men pust, nu började den riktiga hetsen. Vi kryssade mellan mycket mer folk än i Lund, tog trappan upp till Klarabergsviadukten och så småningom nådde vi en bänk där vi slog oss ner i väntan på Yster som hade blivit lite försenad. Men efter en stund kom hon och glädjen var stor när hon klev ur bilen och vi kunde hälsa. Jag hade ju kollat efter henne ända sedan vi klev av tåget.

Trafiken i Stockholm var minst sagt kaotiskt. Det var djungelns lag som gällde och matte andades ut när vi närmades oss Ysters högkvarter. Snabbt in med grejorna, jag fick två skivor falukorv (för jag hade inte ätit någon mat imorse utan bara välling och var vrålhungrig). Sedan ut i skogen en sväng innan mörkret föll. Det var härligt att få  springa och lukta, glömma stressen för en stund. På hemvägen höll vi på att fastna i ännu en trafikstockning och matte skakade på huvudet och undrade varför alla skulle julhandla i sista sekunden.

Kvällen har sedan varit lugn. Yster åkte iväg för en stor julshow som hon har varit med i. Hon har både sjungit en massa och varit med på trollerinummer. Matte bäddade där hon (och jag fast jag har ju också min biabädd) ska sova. Sedan skulle hon bara prova sängen. Jag hoppade upp, vände magen i vädret och njöt. Matte somnade som en liten gris. Hon höll nämligen igång till halv fem imorse och det var nog dags för en liten tupplur minst sagt. Tuppluren blev två timmar, sedan vaknade matte och vi tog en kvällsrunda här runt Hammarbyhöjden. Det var lugnt bortsett från en hund som morrade åt mig (en hane). Jag tycker många är sura och otrevliga trots att det är jul. Jag har fått höra att man ska vara trevliga mot varandra (alltid men i synnerhet nu) men det tycker jag följs dåligt.

Jag öppnade min adventskalender här i lugn och ro, på tåget var det för stökigt. Jag fick en tjock tuggpinne som jag tog mig an som efterrätt. Jag fick förresten en hel del skinkbitar till maten och det smakade delikat. Jag höll full koll på skinkan under tågresan, matte lade den på ett säkert ställe så att ingen kunde stjäla den. Matte fick förresten en jättegullig sak i sin kalender. En miniapportbock att sätta i nyckelknippan. Hon blev väldans glad för den men tyvärr kan den inte sättas fast än för dagismatte tog ju nycklarna när hon körde iväg med bilen. Men kanske den kan sättas på mattes jacka så länge.

Jag hoppas verkligen att alla som läser det här har det bra och att ni har det lugnt i jul. Man ska ju vila sig, mysa, kolla in paket, äta gott. Inte ute och handla och stressa runt. Okej, handla mat är ju en viktig sak men jag tror inte det är bara mat som tvåbeningarna handlar heller. Imorgon ska vi nog en sväng och hämta lite käk, vi ska försöka ta en tid när det är lite lugnare i butikerna. Jag tror jag väntar i min besöksbilbur (som Yster så duktigt lyckades få in i hyrbilen och spänna fast och allt så att jag ska åka säkert). Imorgon kommer även Medicinpinnen till oss och det blir kul. Sedan ska vi vara tillsammans alla tills vi åker hem till Skogen igen.

Många julpussar till er alla!


Kommentarer
Postat av: Elliot

Oj vad du är med på äventyr!Det hade nog varit nyttigt för mej=(
Här är det skitläskigt varje eftermiddag och kväll för det låter alltid några smällare o jag blir jätterädd o hässjar o darrar...tråkigt för både mej o matte.
Imorgon kväll ska jag i varje fall åka med bort o fira lite jul tillsammans med mattes syster m familj.Där finns en liten pudelkille som heter Hugo.Å jag hoppas att det inte hörs några smällare där som förstör stämningen.Ha det bra o var rädda om er.
Kram från Elliot
ps.jag har öppnat den där julklappen från dej som jag fick lov att öppna.Har tagit en bild o kanske,kanske kommer den med på Walles sida.

2007-12-22 @ 23:44:51
Postat av: Wallander

Verkar visst inte ha varit någon större fördel att åka tidigt, men det kanske alltid är så stökigt när alla skall åka och hälsa på sina nära & kära. Men det verkar ha gått bra i alla fall så då spelar det inte så stor roll.

Njut nu & vila upp er lite, sov länge på morgonarna och ta er gärna en tupplur på dagen oxå, det kan ni behöva båda två. Men försök undvika de stressade sistaminuten handlarna, för dom är inte kuliga, dom kör bara sitt eget race, tar inte hänsyn till någon annan i deras närhet. Men om du håller dig i buren så lär du klarar dig fint!

2007-12-23 @ 00:32:48
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Wallander

Elliot, det verkar smälla mer hos dig än hos mig, du borde kanske ta in på mitt B&B. Jag skall hålla tassarna för dig imorgon, men kanske kan Hugo få dig att tänka på annat.

Klappbilden är redan utlagd och några bilder till. Jag har inte öppnat mitt ännu, vill nämligen klå LILLMATTE i antalet klappar (hon är nämligen lite purken över att jag har fler klappar än henne).

2007-12-23 @ 00:38:40
URL: http://wallander.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0