Provsvar

Idag fick Matte svar på proverna som togs i lördags när jag var på Djursjukhuset. För er som är "nosfikna" (Elliots nya fiffiga ord) kommer svaret:

Mina dyrbara bloddroppar innehöll bakterier med det märkliga namet Anaplasma. Det är en otäck bakterie som fästingarna (som är ännu otäckare) sprider. Förr kallades den för Ehrlichia.

Skit samma vad den kallas för nu ska den BORT. Jag ska käka piller i tre veckor till att börja med. Fast ärligt talat, jag känner mig redan bra! Matte var ju så fiffig så hon väntade inte på provsvar utan hon behandlade mig med människopiller som innehåller precis samma sak som de jag nu ska få. Vetrinären tyckte vi skulle vänta tills vi hade provsvar men se det tyckte inte Matte. Och min Matte brukar ju få som hon vill och faktum är att hon ju hade rätt. Det tog ju inte många timmar efter att jag hade fått rätt antibiotika innan febern försvann och jag kände mig piggelin igen.

Nu har jag fått Ronaxan utskriet och Matte har hämtat på Apoteket så nu kan jag ta hundpiller och inte människopiller (fast det är ju samma sak?!). Matte ska också ringa och prata med min vanliga veterinär i veckan och höra om uppföljning, kanske är det lika bra att boka en tid för att kolla mig om ett tag. 

Det var ju ledsamt att jag skulle bli sjuk av de där otäcka fästingarna. Men nu måste vi ju se framåt och även glädjas åt att jag redan är så mycket bättre, ja nästan helt bra faktiskt. Tydligen måste jag ta det lite lugnare ett tag, åtminstone den här veckan har Matte sagt. Och ingen sökträning på några veckor. Spåra kan vi nog göra till helgen och träna lite lydnad är ju inte så ansträngande. Så det låter ju inte som att jag kommer att ha ett helt eländigt liv ändå de närmaste veckorna. Och någon kompis måste jag väl få träffa, annars blir jag ju helt isolerad och det kan väl ändå inte vara bra för hälsan!


Kommentarer
Postat av: Toss med flock

Vad härligt att du är på bättringsvägen och piggare, men vi kommer att sakna dig på söket.Man ska lita på mattes instinkt, vi hörs snart har snart semestrer så vi kommer snart att hälsa på

Mvh Toss (matte med Lizzi)

2009-07-15 @ 06:58:30
URL: http://www.charminglizzi.com
Postat av: Elliot

Ja nosfiken e man ju....

Hade jag kunnat så skulle jag BITIT dom jä--a fästingar som smittat dej :[ Blir så arg på dom!

Å matte blev jättearg på de där som tog provet på dej och inte skrev ut rätt sort piller i förebyggande syfte....så brukar man göra för säkerhets skulle säjer hon.

Så de e tur o jättebra att du har en matte som e en envis rackare o som dessutom kan fixa piller själv=)på så vis tjänade du in 3dagar och gjorde livet surt för de där "smittet" hahaa!!!

Nu blir de bara bättre å du e snart som "ny" o du säjer ju själv att du redan känner dej frisk så jag tror inte den där lille äckliga bakterien fick nåt större fäste i dej HURRA!!!

Du ska få nåt supersmaskigt o STORT nästa gång vi ses....gissa de du =D

pussingar från E med matte

2009-07-15 @ 13:55:57
Postat av: Medicinpinnen

Ja det var verkligen bra att du fick människomedicin. Tycker veterinären var snål. Det är klart att man inte ska slösa på antibiotika i onödan men det var ju ändå uppenbart att det kunde vara de där otäcka fästingarna. Med människor "väntar man ju inte och ser", då behandlar man på allmäntillstånd med det man tror innan man fått svar och byter sen efter odlingssvar om det visar sig att man valt fel. Så tycker jag man borde göra med hundar också. Men nu gick det ju bra ändå. Himla skönt! Nospuss och magkli från mig.

2009-07-15 @ 18:50:15
Postat av: Wallander

Japp nu skall det där otäcka som dom små j------a smittat dig med bort och det med besked och det verkar ju redan vara på god väg.



Du kommer nog att få göra lite kuliga saker i alla fall om än med lite restriktioner och tiden går fort nuförtiden... snart är allt som vanligt igen.



Pusselipuss



2009-07-15 @ 23:27:10
URL: http://wallander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0